Erasmus-projekti

Berliinissä 2015

Kirjoittanut: Elina, Jemina, Kia ja Olli.

Olimme Berliinissä 5.10-9.10. Matkaan lähtivät oppilaista Kia, Jemina, Elina ja Olli ja opettajista Nina, Anneli, Tarja ja Outi.

Maanantai
Lähdimme Helsingin lentokentältä, jonne Olli äiti vei meidät. Lennon piti lähteä klo 14.00, mutta se oli myöhässä ja lähti vasta klo 14.20. Lentokentällä söimme eväitä ja kävimme katsomassa kaupoissa. Saksan lentokentällä Annelin laukku jäi tulliin. Hän jäi odottamaan sitä ja me muut lähdimme taksilla hostellille, jossa yövyimme. Illalla söimme ravintolassa, jossa tapasimme myös muita Erasmus-projektilaisia. Heitä oli Sloveniasta, Italiasta, Belgiasta, Irlannista, Saksasta ja tietenkin Suomesta.

Tiistai
Tiistaina heräsimme klo 7.00. Aamupalan jälkeen lähdimme koululle koko porukka. Menimme sinne metrolla ja junalla. Kun saavuimme koululle, oppilailla oli meille tervetuliaisjuhla. He lauloivat ja esittivät meille pieniä näytelmiä. Sen jälkeen menimme pariksi tunniksi luokkiin. Ruuan me söimme koulussa. Illalla teimme itse ruokaa mm: vihreää keittoa, silakkasalaattia, linssikeittoa, sipulipiirakkaa, ravioleja ja kirsikkakakkua. Illan päätteeksi äänestettiin vielä voittaja, eli se jonka ruoka oli parasta ja meidän joukkue voitti! Me olimme tehneet kirsikkakakkua. Saimme onnenkeksit palkinnoksi.

Keskiviikko
Heti aamupalan jälkeen lähdimme Berliinin kiertoajelulle bussilla. Kävimme mm: Brandenburgin portilla ja Frederik suuren kartanossa. Kiertoajelun loputtua menimme syömään ravintolaan. Sen jälkeen menimme Alexanderplatzille shoppailemaan.  Hostellille päästyämme meillä oli ruokaa. Ruuan jälkeen menimme Block Houseen syömään jälkiruuat.

Torstai
Aamulla aikuiset menivät kokoukseen, mutta lapset menivät Sea Lifeen. Sea Lifessä oli outoja kaloja. Kävimme myös hississä, joka meni ison akvaarion läpi. Hostellilla söimme ruoan ja sitten kaikki lähtivät Nefertiti-museoon. Nefertiti oli naispuolinen farao. Siellä oli kaikkia patsaita. Suoraan museolta menimme laivalle, jossa söimme iltaruoan. Se oli viimeinen ilta, kun kaikki oli yhdessä. Sen takia oli hienoa ruokaa. Valitettavasti laiva oli rikki, joten siirryimme pienempään ja kylmempään laivaan. Se ei haitannut, koska kohotimme tunnelmaa laulamalla. Olimme hostellilla vasta 23.00 Saksan aikaa.

Perjantai
Perjantaiaamuna pakkasimme ja kävimme syömässä aamupalan. Sen jälkeen menimme katsomaan Berliiniin muuria irlantilaisten kanssa. Sitten kävimme vielä kerran kiertämässä kauppakeskuksessa. Lentokentällä söimme ja sitten lentomme lähtikin. Suomessa Elinan isä oli hakemassa ja menimme suoraan kotiin. Matka oli tosi kiva!

5.2.2015 Erasmus-kahvila

Koulullamme järjestettiin Erasmus-kahvila johon koulumme oppilaat olivat leiponeet erilaisia leivonnaisia jollain oppitunnilla. Herkkuja oli monenmoista: riisikakkuja, kaurakeksejä, suklaamuffinsseja, mehua, kakkua, Runebergin torttuja ja juustosarvia. Rehtori piti tiedotustilaisuuden jossa käsiteltiin koulumme laajennusta. Tiedotustilaisuudessa katseltiin kuvia koulun pohjapiirrustuksista. Rehtori kertoi erilaisia laajennuksiin liittyvistä asioista, ongelmista ja hyvistä puolista.

Leipomassa pizzaa

Keskiviikkona 3.12. leivoimme opettajien järjestämässä Erasmus-kerhossa pizzaa. Teimme pareittain pizzataikinan ja saimme päättää itse täytteet. Italialaiset vieraamme eivät kuitenkaan päässeet paikalle, sillä toinen oli sairastunut. Kun pizzat olivat uunissa paistumassa, opettelimme Italialaista Tarantella-tanssia.